FANDOM

X-Men (X-Men) – amerykański film science-fiction z 2000 roku. Ekranizacja popularnej serii komiksowej X-Men opowiadającej o grupie obdarzonych ponadnaturalnymi zdolnościami mutantów, jego kontynuacja X-Men 2 pojawiła się 3 lata później.

FabułaEdytuj

Cyklop, Jean Grey i Storm są dziećmi atomu – homo superior – następnym ogniwem ewolucji. Każde z nich przyszło na świat w wyniku mutacji genetycznej, a natura obdarzyła ich niezwykłymi mocami: Cyclops może emitować wiązki energii o ogromnej sile rażenia, Jean Grey ma zdolności telekinetyczne i telepatyczne, a Storm może kontrolować warunki pogodowe i zmieniać klimat. Otacza ich powszechna nienawiść i uprzedzenia. Społeczeństwo nie chce zaakceptować ich odmienności, boi się ich i skazuje na życie w odosobnieniu. Atmosferę nienawiści podsyca senator Robert Kelly, polityk dążący do uchwalenia praw, które skażą "mutantów" na życie poza nawiasem społeczeństwa. Cyklopowi i reszcie udaje się jednak przetrwać. Profesor Charles Xavier, najpotężniejszy telepata na świecie, założył bowiem szkołę, w której "mutanci" uczą się wykorzystywać swoje moce dla dobra całej ludzkości – tej samej, która nie chce uznać ich prawa do życia i samostanowienia. W szkole profesora Xaviera pojawia się dwoje nowych "mutantów": Wolverine, samotnik ze stalowymi szponami u rąk, który posiadł niezwykłą moc regeneracji i Rogue, wyalienowana nastolatka, która pochłania siły życiowe i wspomnienia każdego, kogo dotknie. Wolverine i Rogue wstępują w szeregi "X-Menów", którzy stają do walki z dawnym kolegą profesora Xaviera, Erikiem Lehnsherrem zwanym "Magneto". Magneto, dysponujący ogromną mocą "mutant" odwrócił się od społeczeństwa, wyznaje bowiem pogląd, że ludzie i "mutanci" nie mogą pokojowo współistnieć. Jest zdania, że "mutanci" powinni walczyć o swoje miejsce w świecie, przyszłość należy bowiem do nich. Magneto utworzył tajemne Bractwo skupiając wokół siebie potężnego Sabretooth, Mystique, która może dowolnie zmieniać kształty i Toad, który słaby wzrok nadrabia niezwykłą zwinnością. Magneto nie cofnie się przed niczym, by dowieść słuszności swych przekonań, nawet, gdy w grę wchodzić będzie przyszłość całego rodzaju ludzkiego – i nie tylko ludzkiego...

ObsadaEdytuj

  • Hugh Jackman – Logan/Wolverine
  • Patrick Stewart - Profesor Charles Xavier
  • Ian McKellen – Eric Lensherr/Magneto
  • Famke Janssen – Jean Grey
  • James Marsden – Scott Summers/Cyklop
  • Halle Berry – Ororo Munroe/Storm
  • Anna Paquin – Rogue(Szelma)
  • Tyler Mane – Victor Creed/Szablozębny
  • Ray Park – Mortimer Toynbee/Toad
  • Rebecca Romijn – Raven Darkholme/Mystique
  • Bruce Davison – Senator Kelly
  • Matthew Sharp – Henry Gyrich
  • Brett Morris – Młody Magneto
  • Rhona Shekter – Matka Magneta
  • Kenneth McGregor – Ojciec Magneta
  • Shawn Roberts – Chłopak Rogue
  • Donna Goodhand – Matka Rogue
  • John Nelles – Ojciec Rogue
  • Shawn Ashmore – Iceman

i inni

CiekawostkiEdytuj

  • Na samym początku filmu pojawia się napis: "Polska, rok 1944",co znaczy, że Magneto jest polakiem.